В Україні ціна на соняшникову олію вітчизняного виробництва вища, ніж на той самий продукт за кордоном. Незважаючи на абсурдність такої ситуації, експерти продовольчого ринку називають чотири причини цього явища. Вони ж дали прогноз, чи буде соняшникова олія дешевшати.
У поточному році на ринку здорожчали всі продукти. Однак навіть на тлі загального подорожчання, соняшникова олія опинилася серед рекордсменів цього процесу. Так, у порівнянні з травнем минулого року, ціна на соняшникову олію в Україні зросла на 75,2%. А з початку 2021 року її вартість піднялася на 42,7%.
Ціни ростуть, незважаючи на те, що Україна є одним зі світових лідерів з виробництва соняшникової олії. За логікою у нас вона має бути дешевше, ніж за кордоном, однак за фактом виходить інакше.
Чому зростає ціна на соняшникову олію
Фахівці називають чотири основні чинники зростання ціни. Внутрішній український ринок соняшникової олії мізерно малий у порівнянні із зовнішнім. Наші трейдери віддають на експорт близько 93% виробленого продукту, і лише 7% залишають на продаж у країні. Природно, що в таких умовах саме зовнішній ринок диктує ціну. Ніхто не буде тут продавати товар за дешевшою ціною, якщо можна продати його за кордоном дорожче. Тому ціну в Україні диктує попит на зовнішньому ринку.
Популярні зараз
У Мережі показали інтер'єр концепту позашляховика Kraz Chumak
Рада підтримала автоматизований арешт депозитів боржників
Раніше Бундесверу: Україна отримала німецькі армійські машини Caracal
Другий фактор - підвищений попит на соняшникову олію в Китаї. Піднебесна, з її величезним купівельним потенціалом, є потужним центром тяжіння, який формує ціну на продукти в світі. Китай охоче скуповує олію по всьому світу. Тож не дивно, що й українські продавці виявилися втягнутими в його орбіту. Тим більше, що їм це виявилося на руку: можна продати свій товар дорожче.
"У 2021 року маємо рекордно високу ціну за 4 останні роки на українську соняшникову олію через підвищений попит, зокрема, з боку Китаю. Це автоматично піднімає ціну на цей продукт і для українського споживача", - говорить аналітик УКАБ Світлана Литвин.
Третій фактор - поганий урожай соняшнику в минулому році і внаслідок цього висока ціна сировини для виробництва соняшникової олії. Тут все очевидно: чим дорожче сировина, тим дорожче і кінцевий продукт.
Четвертий фактор - 20% ПДВ на продаж соняшникової олії. Експортний товар йде з нульовою ставкою ПДВ, а у нас в торговій мережі на нього накручують додатково 20%. Тому й виходить, що, наприклад, у Польщі, де податки нижчі, наш, український, продукт коштує дешевше, ніж у себе на батьківщині.
"У випадку експорту у нас нульова ставка ПДВ. А реалізація в торгових мережах бутильованої соняшникової олії відбувається за ставкою 20%. Буває, що у нас ціна на соняшникову олію в магазинах вища, ніж у країнах, в які ми продаємо, бо у них нижче податок ", - пояснює доцент Київської школи економіки, експерт із земельних питання Олег Нів'євський.
Що робить влада для стабілізації цін на соняшникову олію
Наприкінці квітня поточного року Мінекономіки змусило експортерів підписати меморандум щодо обмеження експорту олії. Продавцям дозволили вивезти за кордон лише 98% від запланованого обсягу експорту. Уряд сподівається, що ці два відсотки наситять внутрішній ринок і змусять ціни знижуватися. Поки результат цього кроку не очевидний, хоча стабілізація ціни усе ж має місце. Але про зниження ціни поки що не йдеться.
При цьому деякі експерти вважають, що це помилкове рішення влади. Обмежувати експорт не варто. У нашої країни і так невисокий експортний потенціал, і занижувати його штучно нерозумно, адже це валютні надходження в країну.
Замість штучного втручання у ринок потрібно посилити адресну допомогу незахищеним верствам населення та допомогти їм купити дорогий продукт, вважають експерти.
Тим часом, на світовому ринку в червні сильно впав попит на соняшникову олію, через що наші експортери були змушені різко скинути ціну на цей продукт на світовому ринку. Однак це не завадило продавцям залишити внутрішні ціни на тому ж рівні. В Україні закони ринку не працюють.