Стан рахунку клієнта банка має бути доступною інформацією для власника цього рахунку. Банк має вчасно інформувати клієнта про всі зміни, що відбуваються з його рахунком, а також давати таку інформацію на першу вимогу клієнта. Таке роз'яснення дав Фонд гарантування вкладів фізичних осіб (ФГВФО).
Банк зобов'язаний надавати клієнту вичерпну інформацію про стан рахунку йому самому або його законним представникам. Вкладник має право на таку інформацію упродовж усього часу, доки його рахунок в банку не буде закритий. Таку інформацію він може отримувати від банка у різних форматах: як безпосередньому у банківському відділенні, так і дистанційно.
Клієнт банку може отримати від фінустанови такі документи:
- виписку за рахунком;
- довідку про рух коштів на рахунку (щодо внесення або отримання готівки через касу банку, про безготівкове перерахування коштів, нараховані та виплачені відсотки, наявність чи відсутність заборгованості);
- копії документів щодо операцій за рахунком.
Для того, щоб отримати інформацію про стан рахунку, вкладнику не потрібно безпосередньо самому торувати стежку до банку. Усе це можна дізнатися за допомогою інтернет-банкінгу або мобільного банкінгу.
Можна також отримати інформацію і, надіславши банку sms-запит, або зателефонувавши на його гарячу лінію. Втім, інтернет-банкінг все одно зручніше, адже з його допомогою клієнт може ретельно вивчити стан рахунку і відстежити рух коштів на ньому.
Кому можуть надати інформацію про стан рахунку
Таку інформацію банк може надати лише самому клієнту або його законним представникам. Для усіх решти це банківська таємниця, і вона не розголошується.
Якщо стався витік даних про клієнта і його рахунок з вини банкірів, то клієнт має право вимагати від банка відшкодування збитків: як можливих матеріальних, так і моральних.
Але в цьому випадку можливі винятки. Такі винятки регламентовані законом "Про банки і банківську діяльність". Отже, в деяких випадках, які передбачені законом, банківська таємниця може стати доступною органам державної влади і посадовцям, які уповноважені державою виконувати певні функції.
Під час укладання договору банківського вкладу (рахунку) клієнт має право отримати від банку свій примірник договору.
Крім того, клієнт має право отримати таку інформацію:
- про перелік банківських послуг, порядок та умови їхнього надання;
- про розмір плати за послуги (тарифи за різними видами послуг);
- про механізми захисту прав споживачів банківських послуг.
Уся ця інформація має бути розміщена фінустановою у відділеннях, де надаються банківські послуги, а також на сайті банку. Крім того, така інформація може міститись у рекламі банківських послуг.
Банк не має права не надати клієнту на його вимогу інформацію щодо стану рахунку. Крім того, клієнт має право мати вичерпну інформацію про умови банківських послуг.
У випадку відмови в наданні такої інформації або неповного чи недостовірного інформування, клієнт має право вживати доступні йому заходи впливу на банкірів.
Нагадаємо, українські банки почали масове блокування вкладів своїх клієнтів. У такий спосіб банкіри виконують нові правила фінансового моніторингу, що стали діяти в Україні. Через численні скарги вкладників Нацбанк був змушений звернутись до банків із роз'ясненням, яких клієнтів не слід перевіряти дуже прискіпливо.