Українці можуть отримувати компенсації за відключення світла, якщо вони стаються з вини обленерго – наприклад, через аварії. Для цього достатньо звернутися до компанії із заявою на відшкодування та отримати відшкодування у кілька сотень гривень. Більш того – з 2022 року вимоги до надійності електропостачання збільшаться, а значить покарати енергетиків за години, проведені у темряві, стане ще легше.
Today.ua розповідає, скільки можна отримати від обленерго, хто може на це претендувати, та що робити споживачам, аби отримати компенсацію.
Що держава гарантує українцям
На сьогодні в Україні існує 22 стандарти якості послуг електропостачання для обленерго, які прописані у постанові НКРЕКП №375 від 12.06.2018 (зі змінами). Серед них є і стандарти щодо максимально допустимої тривалості відключень, а також допустимої кількості відключень на рік.
Популярні зараз
Відключення бувають двох видів: планові (коли світло відключають, щоб покращити стан мереж, модернізувати обладнання) та аварійні (наприклад, через зношене обладнання чи непогоду).
Про планові обленерго зобов’язані попереджати заздалегідь на своєму сайті. А у випадку аварійного компанія повинна повідомити на сайті, коли орієнтовно завершиться ремонт мережі.
Якою б не була причина, обленерго мають строгі часові рамки, впродовж яких вони зобов’язані відновити електропостачання.
Нещодавно НКРЕКП значно скоротила допустиму тривалість планових відключень:
- незимові місяці – не більше 12 годин (раніше допускалося 24 години)
- зимові місяці – не більше 6 годин.
Але є винятки для значних планових робіт (реконструкція, заміна мереж) – не більше 24 годин у незимові місяці, і 8 годин у зимові. Раніше допускалося 2 доби незалежно від сезону.
Допустима тривалість аварійних відключень складає 24 години, однак з 1 січня 2022 року стандарт посилиться – до 22 годин.
Також з 1 липня 2021 року діють стандарти щодо допустимої частоти відключень (тривалістю понад 1 годину на 12 місяців).
“Відтепер кожен споживач, у якого за останні 12 місяців була значна кількість перерв, яка перевищувала допустимий стандарт, такий споживач має право на отримання компенсації”, – сказала начальниця Управління стратегічного планування та міжнародної координації НКРЕКП Олена Голембівська.
Які допустимі частоти перерв:
- Аварійні (з вини компанії):
– не більше 6 перерв для міст та селищ міського типу;
– не більше 8 перерв для сільської місцевості (в селах допускається більше перерв, бо там гірші мережі).
- Планові – не більше 11 перерв.
Як отримати компенсацію за відключення
Якщо обленерго не дотримується стандартів якості послуг електропостачання, споживачі мають право на компенсацію. Зокрема це стосується стандартів тривалості відновлення електропостачання після перерви та кількості таких перерв на рік.
Якщо через аварію світла немає понад добу (а з 1 січня 2022 року – 22 години), обленерго повинно компенсувати споживачу 300 грн.
Що стосується перевищення допустимої частоти відключень, то для населення компенсація складає 200 грн + 50 грн за кожне додаткове відключення понад встановлений рівень.
Таким чином, якщо у споживача, який живе в місті, за рік сталося одне відключення тривалістю понад 24 години, а також 7 аварійних відключень тривалістю понад 1 годину, йому повинні компенсувати 550 грн.
Важливо: компенсація споживачу видається не “живими” грошима, а йде в залік на його рахунок у постачальника електроенергії. Тобто, зменшується сума в платіжці.
Як же отримати компенсацію? Для цього споживач повинен сам звертатися до обленерго ізц заявою про надання компенсації за тривалі чи часті перерви в електропостачанні. Заяву можна подати на електронну пошту обленерго (вказується на сайті компанії) чи надіслати листом.
“При цьому споживачу не важливо знати і доводити обленерго, скільки саме у нього було відключень, коли вони були, скільки вони тривали. Це все повинна проаналізувати компанія. І у своїй відповіді на звернення компанія зобов’язана надати споживачу відповідь, у якій обов’язково має бути зазначена інформація щодо найменування лінії або трансформатора, від якої заживлений споживач, кількості аварійних перерв за попередні 12 місяців (від моменту звернення), кількості планових перерв; кількості форс-мажорних перерв. В кінці має бути наданий висновок, чи було щодо цього споживача дотримано стандарт, чи ні. Якщо стандарт не було дотримано, має бути сплачена компенсація”, – пояснила Голембівська.
Якщо споживач не згоден з висновками компанії, або якщо у відповіді не наведено всю інформацію, то споживачі можуть звертатися до НКРЕКП з копією відповіді обленерго.