Незважаючи на те, що ціни на соняшникову олію зросли в усьому світі, в Україні вони зростають випереджаючими темпами. На сьогодні вони найвищі в Європі. Антимонопольний комітет України розпочав розслідування причин таких високих цін. Остаточних висновків поки що немає, проте в АМКУ підозрюють змову монополістів.
Причини підвищення цін на олію розглядали під час круглого столу в Комітеті Верховної Ради з економічного розвитку.
У наших сусідів – в Польщі, Румунії, Франції, а також в інших європейських країнах ціни на соняшникову олію набагато нижчі від українських. Там воно коштує на 26-30% нижче, ніж у нас. Від середини 2020 року середня ціна на олію в Україні зросла майже вдвічі: з 34 грн/л до 63 грн/л.
"В українських споживачів немає жодних вигод від того, що наша країна є найбільшим виробником та експортером олії у світі. Головний аргумент, який ми чуємо – підвищення цін на міжнародних ринках. Як може складатися така ситуація, якщо Україна є найбільшим виробником олії?" – справедливо зауважила керівниця підкомітету з питань регуляторної політики Анна Лічман.
Популярні зараз
Рада підтримала автоматизований арешт депозитів боржників
Раніше Бундесверу: Україна отримала німецькі армійські машини Caracal
Учасники круглого столу називають однією із причин стрімкого подорожчання соняшнику зростання ціни на сировину. Мовляв, вартість соняшникового насіння становить 85% вартості самого продукту. Звідси й таке зростання ціни. Однак цей аргумент все одно ніяк не узгоджується з тим фактом, що олія у нас набагато дорожча, ніж за кордоном. Адже ціни на сировину зросли всюди. При цьому рітейлери кажуть, що вони тримають роздрібні націнки у розмірі 4-5% уже кілька років. Тобто продавців, які торгують соняшниковою олією в супермаркетах, важко запідозрити, що вони стали винуватцями зростання цін. Отже, винуватців слід шукати серед виробників.
За словами представниці АМКУ Юлії Янової, 75% вітчизняного ринку соняшникової олії контролюється п'ятьма найбільшими виробниками. Тобто про монополію на цьому ринку говорити не доводиться, проте кількість конкуруючих компаній зовсім невелика. А що менше конкурентів, то простіше їм домовитися один з одним.
І справді: навіщо конкурувати один з одним, намагаючись збити ціну в гонитві за покупцем, якщо можна всім разом встановити високі ціни на свій продукт і отримувати надприбутки? Адже споживач все одно нікуди не подінеться і буде змушений купувати продукт за тією ціною, яку йому виставлять.
"Ми з власної ініціативи приступили до вивчення підвищення цін. На сьогодні це дослідження продовжується. Враховуючи структуру ринку, найбільш ймовірно порушення конкуренції - антиконкурентні узгоджені дії у вигляді схожих дій", - каже Юлія Янова.
При цьому, генеральний директор Асоціації "Укроліяпром" Степан Капшук навіть не приховує, що виробники безсовісно наживаються на співгромадянах.
"А я ніколи цього не приховував! Вирощування соняшнику дає наддоходи!!, - відпарирував він на зауваження Анни Лічман щодо спекуляції виробників соняшникової олії.
Отже, в Україні ринкові закони, зокрема, закон про конкуренцію, не працюють. Такого висновку дійшли учасники круглого столу. Тому єдиний вихід – внести соняшникову олію до списку соціально значущих товарів (дивно, що її досі не було туди внесено, - авт.), на які держава регулює ціни.
Чи внесуть соняшникову олію до цього списку і чи принесе це якісь відчутні результати, стане відомо трохи згодом. Поки ж виробники пообіцяли, що "надалі їхны відпускні ціни не так швидко зростатимуть, як раніше". Отже, можна дійти невтішного висновку, що вони, таки, зростатимуть.
Нагадаємо, експерти кажуть, що вже до грудня ціна на "преміальну" олію у скляній тарі може зрости до 100 гривень за півлітра.