Українську газотранспортну систему готуються оптимізувати через скорочення транзиту газу із Росії. Оптимізація означає ліквідацію багатьох компресорних станцій, а також реконструкцію газорозподільних станцій. Це призведе не лише до скорочення виробничих потужностей ГТС, а й до скорочення персоналу, який працює на цьому розгалуженому об'єкті.
Про майбутню оптимізацію вітчизняної газотранспортної системи розповів головний інженер Оператора ГТС України Юрій Зябченко.
Ще кілька років тому обсяг транзиту російського газу через українську ГТС становив 90 мільярдів кубометрів на рік. Тепер ця цифра скоротилася до 40 мільярдів, які Газпром зобов'язується прокачувати через нашу магістраль щорічно до 2024 року. Через це багато потужностей газотранспортної системи тепер виявилися не завантаженими, або завантаженими лише частково.
ГТС України об'єднує загалом 1389 ГРС. Сумарна проектна потужність усіх цих станцій складає 1,3 мільярда кубометрів на добу. Однак на сьогодні 96% газорозподільних станцій (ГРС) працює із завантаженням, меншим за половину від їхньої проектної потужності, каже Зябченко. При цьому 690 із них завантажено лише на 10%, 645 – від 10 до 50% і лише 54 – понад 50%.
Звичайно, у такому вигляді, в якому вони існують зараз, ГТС більше не потрібні. Тому вони будуть реконструйовані.
Ми йдемо до реалізації нових об'єктів з урахуванням їхньої завантаженості з відповідним коефіцієнтом розвитку споживання через даний об'єкт. Ми оптимізуємо витрату оператора за рахунок зміни форм обслуговування, масштабної автоматизації технологічних процесів. На ГРС буде застосовуватися сучасне обладнання. Передбачено реалізацію 226 об’єктів: 19 уже в будівництві, 162 на різних стадіях проектних робіт, по 45 йде розробка завдання на проектування", – поділився планами головний інженер.
Кардинально скорочуватимуть і компресорні станції
На карті, представленій головним інженером, зображено нитки газопроводів із компресорними станціями, розташованими на шляху транзиту газу. На карті – точки трьох кольорів: зелені – ті, що працюватимуть; жовті – можуть бути використані частково, але їх потрібно модернізувати: червоні – їхня доля, на жаль, вирішена наперед.
"Визначено 33 компресорні цехи, які надалі навряд чи можуть бути застосовані для транспорту. Ми визначили можливі варіанти використання компресорних станцій. Це продовження експлуатації КС та мінімізація їх експлуатаційних витрат; це консервація з подальшою ліквідацією; це ліквідація; це встановлення на КС високоманеврених електрогенеруючих установок", - озвучив плани Юрій Зябченко.
Звичайно, якби ГТС і надалі працювала на повну потужність, то таких кардинальних заходів не знадобилось би. Систему можна було би поступово модернізувати, проте не пускати "під ніж" сотні об'єктів, а заразом і не залишати без роботи сотні унікальних фахівців, які зайняті у цьому величезному господарстві. Однак на сьогодні ситуація саме така і, судячи з усього, краще вже не буде.
Нагадаємо, якщо Росія з листопада повністю припинить транзит газу через українську ГТС, а до того йде, то багато областей на сході та півдні України можуть залишитися зовсім без газу. Справа в тому, що вони отримували газ від транзиту, який йшов нашою ГТС до Європи, а не реверсом з Європи. Підземних сховищ там також немає, усі вони зосереджені на заході України. Тому забезпечити ці регіони природним газом можна буде лише налагодивши реверс із підземних сховищ. Однак це зробити доволі складно.