Готівка в касі супермаркету може бути знята клієнтами банків і без покупки, але на практиці касири відмовляють у такій операції, вимагаючи спочатку щось у них купити. Справа тут не у свавіллі касирів, пояснили українцям, а в технічних причинах.
З деяких пір ФОПи, що займаються продажем товарів або послуг, можуть працювати "як банкомати", видаючи на прохання клієнтів їм певну суми готівки. При цьому зазвичай більше 500 гривень покупцям не дають. До того ж, касири вимагають, аби клієнт спочатку зробив якусь покупку і лише потім видають йому затребувану суму з його банківської картки.
Фахівці пояснили, чому сума готівки обмежена, і чому магазини вимагають спочатку купити у них товар.
Видача грошей не входить в початкові функції підприємства, що займається продажем товарів або послуг. В принципі, ФОП, який цим займається, не отримує за це ніяких додаткових грошей. Але водночас підприємець зацікавлений у тому, щоб залучити якомога більше клієнтів. Тому магазини, автозаправні, кафе та інші заклади охоче впроваджують у себе різні додаткові послуги, включаючи й цю - видачу готівки.
Але каса супермаркету - все-таки не банкомат, і перетворювати її в такий ніхто не має наміру. Тому найбільші банки, що займаються на ринку евайрінгом, спільно встановили такий негласний ліміт на видачу готівки в магазині - 500 гривень. При цьому, на прохання торгових підприємств, звичайно, цей ліміт може бути збільшений, але розраховувати на те, що касири в супермаркетах будуть видавати покупцям гроші пачками, все ж не варто.
"Ліміти будуть залишатися в межах "кишенькових" сум. Магазини та заправки зацікавлені в залученні клієнтів можливістю зняти трохи готівки з картки, але не в організації підкріплення своїх кас великими сумами грошей", - розповіла виконавчий директор Незалежної асоціації банків України Олена Коробкова.
У законодавстві також не зазначається, що клієнт може отримати готівку з каси лише після того, як зробив покупку у цьому магазині. Закон такого обмеження не передбачає, але фактично воно існує через особливості функціонування платіжних програм, якими користуються в торговій мережі.
Очевидно поки вони не робили акцент на тому, щоб адаптувати свої програми під незалежну видачу грошей. Все-таки видача готівки не є їхньою основною функцією, а є лише бонусом для покупців, який продавцям не приносить ніякого доходу.
"Продукти платіжних систем, що забезпечують дану послугу, пов'язують її з продажем товару або послуги торговим підприємством", - уточнила Коробкова.
З деяких пір підключити у себе цю послугу можуть не тільки власники РРО, а й ті, у кого просто встановлений програмний реєстратор розрахункових операцій (ПРРО). Проте, як кажуть фахівці, ця функція у них обмежена технічними причинами. У більшості з них платіжні термінали не пристосовані для видачі грошей, а тільки для їхнього прийому.
Нагадаємо, навесні нинішнього року між банками і власниками торгових мереж спалахнув конфлікт через надто високу плату за еквайринг, яку банкіри стягують з торговців. Після втручання СБУ великі українські банки погодилися цю плату поступово знизити.