Антимонопольний комітет (АК) зайнявся вивченням платежів, які стягують ПриватБанк та Ощадбанк за свої послуги за безготівковим розрахунком покупців у роздрібній торговельній мережі. Йдеться про еквайринг - обслуговування платежів по пластикових картках.
Покупці розраховуються за покупки безготівково. Під час цього розрахунку з їхньої картки списується вартість придбаного товару. При цьому банк, який є учасником торгової операції і власником терміналу, що встановлений на касі в магазині, отримує свій відсоток від кожної угоди - комісію еквайрингу. В Україні ця комісія становить від 1,6% до 3% з кожного платежу. Антимонопольний комітет підозрює, що ПриватБанк та Ощадбанк у багатьох випадках безпідставно завищують цю комісію.
У чому полягає хитрість банків
Покупці не завжди розраховуються на касі карткою того банку, який встановив POS-термінал. У таких випадках банк-еквайєр (який одержує комісію від торгової угоди) повинен поділитися своїм прибутком з банком-емітентом, чиєю карткою розраховувався покупець. Та частина комісії, яку банк-еквайєр перераховує банку-емітенту (зазвичай це 1,4-1,8%), називається інтерчейнджем.
"Якщо банк-емітент і банк-еквайєр - один і той самий банк, при розрахунках не проходить міжбанківська операція, а тому не виникає підстав включати до тарифу по еквайрингу комісійну винагороду інтерчейндж", - пояснили в Антимонопольному комітеті.
Отже, якщо банк-еквайєр і банк-емітент один і той самий, комісія за еквайринг повинна бути зменшена на величину інтерчейнджу. Однак, як з'ясував АК, ПриватБанк і Ощадбанк цього не роблять. За всі торгові операції вони беруть із продавців товару найвищу комісію.
При цьому АК поки не готовий сказати, чи є це завищення комісії по еквайрингу змовою між банками, чи банки прийшли до такої одностайності кожен самостійно, але такий факт має місце.
Нагадаємо, клієнти ПриватБанку скаржаться, що банк необгрунтовано списує з них великі суми грошей. При цьому після з'ясування обставин гроші повертають, проте цей процес вартує власникам рахунків чималих нервів.