В Україні під час війни сформувалася катастрофічна ситуація із комунальними платежами. Стало відомо, що платіжки за послуги ЖКГ частіше ігнорують багатії, які можуть не накопичувати борги.
Уряд запровадив мораторій на підвищення комуналки під час дії військового стану. Тарифи не підвищуватимуться і після того, як українці виженуть окупантів і війна закінчаться. Однак багато хто заборгував за послуги величезні суми. Станом 1 січня борги сягнули 81,4 млрд грн. Зараз ситуація з оплатою погіршилася в рази.
Голова Спілки споживачів комунальних послуг Олег Попенко назвав фактори, що призвели до зростання заборгованості:
- високі комунальні тарифи;
- низька платоспроможність українців;
- низька якість комунальних послуг;
- небажання українців дотримуватись фінансової дисципліни;
- відсутність програм підтримки споживача комунальних послуг та державної тарифної політики.
При цьому в число боржників зовсім не обов'язково входять люди, які справді опинилися у важкій ситуації та не мають грошей.
"Не платити за комунальні послуги можуть соціально незахищені особи (пенсіонери, матері-одиначки та ін.), або, навпаки, люди, у яких є фінансові можливості, проте є "дух протиріччя" та небажання виконувати певні соціальні правила", - зазначила адвокат ЮК Riyako&Partners Катерина Аніщенко.
Аналітики зазначають, що українці з низькими та середніми доходами, як правило, більш відповідально ставляться до своїх зобов'язань перед державою. А от багаті люди, які володіють дорогою нерухомістю, часто "забувають" платити за комуналку. Причому вони ігнорують рахунки роками, а їхні борги обчислюються сотнями та навіть мільйонами гривень.
"Виходячи з моїх розрахунків, заборгованість за житлово-комунальні послуги, ймовірно, становить набагато більше 100 млрд грн", - поділився фахівець.
За даними експерта, на заході України комунальні платежі вносять близько 85% населення, у центральній частині – близько 70%, а у зоні бойових дій – не більше 10%.
Нагадаємо, що експерти спрогнозували зростання тарифів на комуналку. Названо терміни зростання цін та дві причини подорожчання послуг.